NUTS 300 ja mullistus suhteessani ultrajuoksuun

05.11.2022

Siitä lähtien kun kuulin NUTS 300:sta, on unelmani ollut läpäistä tuo Suomen pisin, erämaisin ja haastavin polkujuoksukisa. Unelmaa on kuitenkin varjostanut epäilys.

Olen sanonut ultrajuoksusta: "jollekin se on eskapismia, minulle se on päinvastoin tie itseäni suurempien asioiden kohtaamiseen". Liukuhihnan tavoin se tuo eteen käsittelemättömiä asioita ja laittaa kohtaamaan ne. Olen parantunut sen kautta mm. tietyistä traumoista. Ihminen on luotu juoksemaan. Juoksussa ihminen voi kaikkein luonnollisimman liikkeen ja hengityksen kautta saavuttaa oman täyden henkisen potentiaalinsa. Mitä pidempi matka on, sitä syvempi ja kivuliaampi prosessista tulee.

Olen havahtunut ymmärtämään, että myös minulle juoksusta on tullut eskapismia, pakenemista todellisuudesta. En ole uskaltanut kohdata sen eteeni tuomia asioita, joten olen hiljentänyt alitajuntani treenaamalla aina kuulokkeet päässä. Se tarkoittaa jopa yli 20h audiota viikossa.

Aluksi hyödyt olivat ilmeiset. Kun kuuntelee maailman parhaimpia asiantuntijoita, alkaa olla todella hyvin perillä kaikesta, mitä maailmassa tapahtuu. Mutta kaikki hyväkin, jos sitä on liikaa, muuttuu pahaksi. Tieto lisää tuskaa. Onnellisen elämän kannalta asioiden tietämisen arvo on lähellä nollaa. Arvokkaimmat asiat eivät tule ulkopuoleltamme, vaan sisimmästämme.

"Vaikka ... tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ..., mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään." (1. Kor 13:2)

Juoksussa liikkeelle ajava voima on ollut minulle jo hyvin pitkään pakeneminen. Nyt suhteeni ultrajuoksuun on kokenut täydellisen mullistuksen. Sen sijaan että juoksisin pois jostakin, suuntani onkin nyt sitä kohti. Juoksen valtaosan ajasta ilman kuulokkeita. Antaudun ajatusten ja tunteiden vapaalle virtaukselle, kaikelle sille mitä alitajunta nostaa pintaan.

Ilman tätä NUTS 300 ei olisi ollut minulle koskaan mahdollinen. Pakeneminen liikkeelle ajavana voimana olisi kuluttanut minut loppuun. Nyt kun sallin sen kaikista pisimmän matkan, eli matkan omaan sisimpääni taas jatkua, uskon voivani saavuttaa myös NUTS 300:n maaliviivan heinäkuussa 2023. Se tulee käymään monien tuskien kautta, mutta voin ensimmäistä kertaa ikinä sanoa olevani valmis siihen. 

© Petteri Veijonen | Kaikki oikeudet pidätetään
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita